NAPSALI O NÁS

Když se na trhu s tiskařskými potřebami objevil nástroj Miloše Slámy, nenáhal jsem příliš dlouho s jeho zakoupením. Pracuji technikou tisku z výšky. Tisknu své linoryty zásadně ručně, z jedné, postupně odrývané matrice. Dosud jsem používal klasická kostěná knihařská hladítka i vlastní hladítko nerezové. Před časem se mi podařilo zakoupit japonský „baren“ pro tisk dřevorytů. Principem jeho novodobé konstrukční varianty je vytvoření tlaku prostřednictvím stovek drobných kuliček v plochém kotouči. Nástroj funguje ve svém principu dokonale, ale jak jsem však brzy zjistil, je optimální pro tisk na menší gramáže papíru. Kdy použiji na lino svůj obvyklý 250 g kartón, kuličky jsou přece jen příliš drobné na to, aby vyšší gramáž papíru dostatečně protlačily. Pro dosažení dokonalého otisku, zvláště u větších ploch, bylo dodateně nutné použít hladítko.

S potěšením jsem proto pro linoryt přivítal novou možnost práce s „tiskařským lisem“, který zkonstruoval Miloš Sláma. Princip přenášení tlaku přes pohyblivé ocelové kuličky je obdobný, ale navíc se ještě otáčí celý disk, ve kterém jsou uložené. Při pohybu nástrojem po papíru se tak dráhy přítlaku kuliček samovolně posouvají a zahušťují, až dojde k vytvoření dokonale souvisle otištěné plochy. Použité kuličky jsou dostatečně velké aby „protlačily“ i kartón velkých gramáží. Vyzkoušel jsem práci s oběma nabízenými variantami. Menší disk má k uchopení hruškovitou kuželku, která se dobře opře do dlaně. Ruka tak může tlačit kolmo na plochu lisu.

Varianta s větším průměrem disku a s většími kuličkami má na uchopení delší vertikální madlo. Je to z důvodu možnosti nasazení dalších kovových disků, které by měly samy svou váhou způsobovat nutný tiskový přítlak. Domnívám se, že například pro mladší žáky v základních uměleckých školách, kteří se seznamují s technikou tisku, je tato verze zcela vyhovující. Já osobně bych i u této verze preferoval také možnost varianty hruškovité kuželky do dlaně. Při bočním uchopení je ruka v horizontální poloze a je podstatně obtížnější vyvinout takto skutečně velký tlak - zvláště nutný při tisku větších barevných ploch. Rozšíření sortimentu i o tuto tvarovou verzi nebude jistě problém.

Suma sumárum: Mám v ruce nástroj, který naprosto splňuje funkční požadavky. I po stránce vzhledové vypadá jako důvěryhodný profesionální nástroj a ne jako provizorní „udělátko“. Nástroj navržený Milošem Slámou je skvělým pomocníkem při tisku a velkým ulehčením pro ruku, která je při soustavné tvorbě extrémně namáhaná. Nechci však tímto naprosto zavrhnout starou dobrou práci na linorytu s hladítkem. Zvláště při pokročilejších fázích odrývání matrice v soutisku, kdy tisknou mnohdy již jen izolované malé ostrůvky, svou plochou menší, než je rozměr lisu s kuličkami. Kombinace obou způsobů práce se mi jeví jako optimální. V tomto smyslu mohu kolegům nové nástroje vřele doporučit.

Mgr. Ivo Křen, grafik

S grafikem Milošem Slámou jsem se seznámil v roce 2011 na Klenové, kde jsme oba byli účastníky 10. ročníku linorytového sympozia pořádaného galerií Klatovy/Klenová. Při tisknutí grafik jsme se střídali u velkého lisu a když byl obsazený, tiskl jsem poměrně velkou grafiku knihařskou kostkou. Když Miloš viděl, jak mi to jde těžce, sželelo se mu mě a půjčil mi první prototyp svého ručního lisu. Byl jsem překvapen ohromnou výkoností této pomůcky při vynaložení daleko menší námahy tiskaře oproti práci s kostkou. Myslel jsem si tehdy, že se Miloš spokojí s tímto originálním ručním lisem, vyrobeným jen pro jeho potřebu, ale to jsem ještě neznal Milošovu pracovitost a cílevědomost.

Když jsem později dostal do ruky již dokonale vyrobený ruční lis Sláma opět jsem znovu a znovu byl uchvácen s jakou lehkostí a vysokou efektivitou se s ním pracuje. Vzhledem ke své účelnosti je i přirozeně krásným předmětem, se kterým jsem se velmi rychle sžil, používám jej při tisku svých mnohobarevných linorytů a nenašel jsem na něm jedinou chybu. S ohledem na množství naválené barvy mohu vždy pohodlně mírou tlaku ovlivnit sytost tisku a mám plně pod kontrolou jeho naprostou vyrovnanost. Ruční lis Sláma mohu vřele doporučit jak začátečníkům, tak i pokročilým tiskařům.

Ak. mal. Zbyněk Hraba

NAŠIMI LISY TISKNOU

VYSOKÉ UMĚLECKÉ ŠKOLY A VYSOKÉ ŠKOLY V ZAHRANIČÍ

Akademia Umenia Banská Bystrica
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Universitat fur angewandte Kunst Wien, Austria
Hochschule fur bildende Kunste Hamburg, Germany
Westhoekaacademie, Koksijde, Belgium
Academi Beeldende Kunst, Belgium
Scholengroep Brusel, Belgium

VYSOKÉ UMĚLECKÉ ŠKOLY A VYSOKÉ ŠKOLY V ČR

Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Akademie výtvarných umění v Praze
Ostravská univerzita v Ostravě
Západočeská univerzita v Plzni
Masarykova univerzita v Brně
Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Art Design Institut v Praze

GALERIE, ORGANIZACE, INSTITUCE A DÍLNY

Oblastní galerie Vysočina v Jihlavě
Domov seniorů Mšeno
Muzeum města Brno
Knihařství Trnka Plzeň
a mnoho dalších

Mezi naše nejpočetější zákazníky patří střední a základní umělecké školy, základní i mateřské školy s rozšířenou výukou zaměřenou na výtvarnou činnost. Dále jednotliví grafici a grafičky, ať už s bohatými výtvarnými zkušenostmi, nebo teprve začínající.